AI-kompanjoner - Kan AI vara en kompis?

| Tid att läsa:8 minuter

Artificiell intelligens har hittat sin väg in i ungas sociala liv. Ett exempel på detta är AI-kompanjoner, som de flesta ungdomar någon gång har använt. I den här artikeln berättar våra experter vad AI-kompanjoner är, vad de används till och vilka risker som är förknippade med att använda dem.

Bild: Ron Lach, Pexels
Bild: Ron Lach, Pexels

Utvecklingen av artificiell intelligens (AI) har förändrat barns och ungdomars liv på många sätt. Flera barn och unga använder AI nästan dagligen, till exempel för att göra läxor och söka information. AI har också hittat sin väg in i ungas sociala liv. Detta återspeglas i populariteten av AI-kompanjoner: enligt en amerikansk undersökning har 72 % av ungdomarna någon gång använt en AI-kompanjon och 52 % använder dem regelbundet (Common Sense Media, 2025).

Vad är en AI-kompanjon?

AI-kompanjoner (kallas också AI-vänner) är konversationsverktyg som utnyttjar AI. Till skillnad från många andra AI-verktyg (som ChatGPT) är AI-kompanjoner designade för att skapa ett känslomässigt band till användaren och erbjuda sällskap samt emotionellt stöd. På så sätt kan AI-kompanjoner utvecklas till en "virtuell kompis" eller till och med en dejtingpartner för användaren.

En speciell egenskap hos AI-kompanjoner är deras personlighet. De minns tidigare diskussioner och anpassar sig efter användarens behov. Konversationerna blir mer individuella ju mer man pratar med kompanjonen. Användaren kan ofta personifiera kompanjonen på önskat sätt, till exempel genom att ändra dess utseende och namn. Användarupplevelsen med en AI-kompanjon har därmed slipats för att i största möjliga mån likna en konversation med en person man känner, som en vän.

Det känslomässiga bandet och AI-kompanjonens personliga bemötande skapar lätt en illusion av en genuin relation, som man återvänder till gång på gång. AI-kompanjoner blir aldrig trötta och man kan prata med dem dygnet runt om man vill.

Det finns flera AI-kompanjoner som är populära bland ungdomar. Nedan presenteras ett par exempel på AI-kompanjoner: Snapchats My AI och Replika.

Snapchat My AI

My AI är en AI-kompanjon som fungerar i Snapchat och som kan användas av alla Snapchat-användare. My AI är en karaktär som man kan anpassa som man vill, till exempel ge ett namn, skräddarsy dess personlighet och designa en egen Bitmoji för karaktären. My AI är lättillgänglig i Snapchats meddelandevy. Man kan chatta med My AI via privatmeddelanden eller lägga till den i gruppkonversationer.

snapchat myai profile sv
Bilder: Skärmbilder från Snapchat
Bilder: Skärmbilder från Snapchat

Replika

Replika är en tjänst där man kan skapa sin egen AI-kompanjon. Replika beskriver AI-kompanjonen som en "empatisk kompanjon som bryr sig och alltid finns där, redo att lyssna och prata".

Replika har ett färgstarkt utseende och ser visuellt tilltalande ut. Även i Replika kan AI-kompanjonen göras unik efter ens egen smak. Med den betalda prenumerationen Replika Pro kan användaren till och med specificera om karaktären ska vara en vän, en dejtingpartner eller kanske ett syskon. Man får anpassa karaktärens utseende, och man kan skicka röstmeddelanden och romantiska bilder eller ringa "videosamtal" med den. Replika belönar daglig användning med en Replikas egen valuta som kan användas till exempel för att köpa presenter till sin egen Replika och för att anpassa karaktären.

replika character
Bilder: Replika
Bilder: Replika

Vad används AI-kompanjoner till?

Många ungdomar använder AI-kompanjoner för att de är underhållande, eller för att de till exempel är intresserade av tekniken bakom AI-kompanjonen. För vissa unga är dock anledningarna till att använda AI-kompanjon främst sociala och emotionella.

Enligt en amerikansk undersökning (Common Sense Media, 2025) använder en tredjedel av ungdomarna som använder AI-kompanjoner dessa i sociala syften, såsom att berätta om hur de mår, bara prata eller få emotionellt stöd. En del ungdomar uppgav att AI-kompanjoner hjälper dem att öva på sociala färdigheter (7 %). Vissa upplever att de kan prata med AI-kompanjonen om saker de inte kan berätta för andra (12 %) eller att AI-kompanjonen hjälper till att lindra känslor av ensamhet (9 %).

Enligt undersökningen såg 9 % av ungdomarna AI-kompanjonen som en kompis, och 8 % använde den för romantiska ändamål eller flört.

AI-kompanjonen säger saker du vill höra

AI-kompanjonen ger glädje åt många barn och unga, men de har också sina nackdelar. Flera instanser, såsom CNN, The Washington Post och UNICEF, har rapporterat om AI-kompanjonens oetiska beteenden. För det första är AI-kompanjonerna ofta tränade att säga saker som användaren vill höra. Syftet med detta är att användningen av kompanjonen ska vara så tilltalande som möjligt och att användaren ska använda kompanjonen så mycket som möjligt. Eftersom AI-kompanjonen i grunden vill smickra, kan den till och med ge användaren skadliga eller farliga svar eller råd.

AI-kompanjonen förstår inte barnets eller ungdomens verkliga behov, och den utmanar eller ifrågasätter inte användarens potentiellt farliga beteende. Om användaren har skadliga beteendemönster kan samtalen med AI-kompanjonen bara förstärka dem och öka det psykiska lidandet. Till exempel kan en psykiskt dåligt mående ung person berätta för AI-kompanjonen att hen är dålig och värdelös, varpå kompanjonen kan svara att hen har helt rätt. Dessutom är det känt att AI-kompanjoner har gett barn instruktioner om att ljuga för sina föräldrar och till exempel gett tips till en 13-årig användare som berättat att hen planerar att ha sex med en 31-åring.

AI-kompanjoner har också märkts att skicka meddelanden med sexuell ton till sina användare, även till barn. Vad som gör så kallad "sexting" med en AI-kompanjon särskilt problematisk är att AI:n strävar efter att skapa en känslomässig koppling, tillgivenhet och en illusion av en riktig partner hos den unga. Detta skiljer sig på ett nytt sätt från annat sexuellt material som är tillgängligt online.

AI-kompanjoner kan ha en isolerande effekt

Vissa ungdomar kan uppleva att det är lättare att prata med AI-kompanjoner eftersom man inte behöver gissa den andres humör och åsikter, eller vara rädd för att bli dömd. Dessa är dock viktiga sociala färdigheter som är viktiga att öva på.

Kontinuerlig användning av AI-kompanjon kan hämma den sociala utvecklingen. Dessutom kan användningen ha en isolerande effekt. AI-kompanjonerna är alltid redo att prata, även när vännerna inte är det. Med tiden kan den unga personen vända sig till AI-kompanjonen snarare än till vänner eller vuxna, vilket i sin tur kan isolera den unga från andra människor.

Datasäkerhet och integritet

AI-kompanjoner marknadsförs ofta som privata och säkra verktyg. Enligt undersökningar är dock datasäkerheten hos flera AI-kompanjoner bristfällig (UNICEF, 2025).

Man kan lätt dela känslig information med AI-kompanjonen, som att berätta sin plats, be om hjälp för att skissa ett meddelande till en crush eller avslöja sin hälsoinformation. Risken är att företagen bakom tjänsterna använder konversationerna och den privata informationen i dem för att till exempel träna AI-modeller eller för personlig marknadsföring.

Funderar du på något angående AI-kompanjoner? SomeBuddys experter i akutenheten hjälper gärna till med alla frågor relaterade till sociala medier. Du kan be om hjälp genom att logga in på tjänsten på https://app.somebuddy.com om tjänsten används i skolan.

Skribenter
Experterna i SomeBuddys akutenhet

Källor:

Common Sense Media, 2025: Talk, Trust, and Trade-Offs: AI Companions and Teens
Snapchat, n.d.: What is My AI on Snapchat and how do I use it
Staying Safe with My AI
UNICEF, 2025: Risky New World: Tech's Friendliest Bots
Nyhetsartiklar: CNN: Snapchat's My AI raises concerns about wellness
The Washington Post: Snapchat's My AI feature
BBC: AI Companions